De volgende tekst is overgenomen uit de brochure:
DM'90, nieuwe dieseltrein voor de regio NS Materieel uitgegeven in januari 1996 |
De onderstaande tekst is geschreven in 1996!Bepaalde zaken kunnen dus achterhaald zijn. |
Inhoud: |
DM'90 is het nieuwe moderne dieselmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Het is een produkt van zorgvuldige afweging tussen functionele behoeften van de
klant en technische mogelijkheden, binnen de gestelde financiële kaders. Met als
primair doel: de reiziger kwaliteit bieden, in alle opzichten.
NS Materieel Engineering organiseerde met haar kennis en ervaring de totstandkoming
van dit nieuwe treinprodukt, in nauw overleg met opdrachtgever en fabrikant.
De trein moet rijden. Hij moet de reiziger naar de plaats van bestemming brengen, op tijd en met een hoog niveau van comfort. Kostenefficiënt, bedrijfszeker, onderhoudsarm.
Van een trein wordt dus heel wat verwacht. NS Materieel Engineering is gespecialiseerd in het samenbrengen van functionele en technische eisen en mogelijkheden. Het bedrijf heeft veel ervaring met de ontwikkeling van rollend materieel voor spoorweg-, tram- en metrobedrijven. Die ervaring is de garantie voor de beste afweging tussen prijs en prestatie.
Vanuit marktconform denken en handelen de realisatie van treinprojecten organiseren. Met alle kennis van zaken die jarenlange betrokkenheid bij het materieel van NS heeft opgeleverd. Met oog voor de nieuwe tijden waarin het spoorwegmanagement zich bevindt. Dát is de toegevoegde waarde van NS Materieel Engineering.
NS Materieel Engineering organiseert het complexe proces van ideevorming, voorstudie, bestek, produktievoorbereiding en ontwerp tot en met constructie, produktie en nazorg. Ongeacht of het om omvangrijke totaalprojecten gaat of om maatwerk in de vorm van deelprojecten. Het bedrijf coördineert, onderzoekt adviseert en produceert de eerste ontwerpen, waarna toeleveranciers vormgeving, technische detaillering en produktie 'op de rails' zetten. NS Materieel Engineering neemt het projectmanagement op de schouders, regelt bouwbegeleiding, nazorg en keuring. Zo komt het beste eindprodukt tot stand.
Zo ook in het geval van DM'90. Een project waarvoor NS Materieel Engineering in maart 1992 het bestek heeft neergelegd. Datum ingebruikname eerste treinstel: februari 1996. Totale aflevering: 53 treinstellen.
Als specialist in ontwikkeling van rollend materieel kon NS Materieel Engineering al in het vroegste stadium aanschuiven bij de plannenmakers van NS. Er bestond behoefte aan nieuw modern materieel voor niet-geëlektrificeerde baanvkken, zoals Arnhem - Winterswijk, Groningen - Leeuwarden en Arnhem - Roermond. Het nieuwe DM'90 dient (ten behoeve van grotere flexibiliteit) koppelbaar te zijn met bestaand materieel zoals , zo luidde een belangrijke eis. Deze flexibiliteit strekt zich ook uit tot de dagelijkse exploitatie, met name in de spitsuren. DM'90 vangt extra reizigersaanbod op met een uitgekiende trein-indeling en is daarmee een flexibele en comfortabele 'alleskunner' voor trajecten in de regio. Bedrijfszeker, technisch up-to-date, qua inrichting volledig volgens de reizigerswensen van deze tijd.
Voordat cascobouwer Talbot met het eerste staal aan de slag kon en Duewag en Holecaan de afbouw van de eerste nieuwe dieseltrein konden gaan denken, stelden de specialisten van NS Materieel Engineering materieelbestekken op. Het projectteam selecteerde leveranciers, beoordeelde ontwerpen, verzorgde de wettelijke keuring en regelde ook de ingebruikstelling en nazorg, inclusief de technische gegevens en documentatie.
Het DM'90 tweewagentreinstel is de dieselvariant van het bestaande elektrische stoptreinmateriee dat bij NS in gebruik is. Ten opzichte van dat materieel heeft DM'90 tal van vernieuwingen die veel verder gaan dan de markante, dynamisch ogende kop.
DM'90 is in alle opzichten een produkt van de jaren '90. De nieuwe trein is technisch volledig op niveau, klaar om tot ver in de volgende eeuw in de behoeften te voorzien van reizigers èn exploitant. Een greep uit de belangrijkste technische kenmerken van DM'90.
DM'90 kwam tot stand dankzij de inzet van tal van specialisten binnen en buiten de organisatie van NS Materieel Engineering. Want het ontwikkelen van een nieuwe trein is specialistenwerk. Werk waaraan altijd een idee vooraf gaat, dat de moeite waard is om besproken en bestudeerd te worden. Neemt u voor een gesprek eens contact op met:
NS Materieel Engineering
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht
Dienstaanduidingen | |
Treinstelnummers tweewagen treinstelen NS-rijtuigbakcode Bk NS-rijtuigbakcode ABk NS-motordraaistelcode NS-loopdraaistelcode |
3401-3453 131 132 DMf 9126 DLf 9125 |
Hoofdafmetingen treinstel | |
Lengte over de automatische koppelingen Grootste breedte rijtuigbak Grootste hoogte rijtuigbak boven spoor Hoogte vloer boven spoor |
52340 mm 3200 mm 4142 mm 1160 mm |
Massa | |
Treinstelmassa, leeg Treinstelmassa, overbeladen (5 zitpl./rij) |
ca. 95200 kg ca. 120400 kg |
Zitplaatscapaciteit | |
Aantal zitplaatsen 2e klas Aantal klapzittingen Aantal zitplaatsen 1e klas |
123 16 12 |
Prestaties | |
Maximaal toegestane snelheid Maximale aanzetversnelling Maximale remvertraging Minimum berijdbare boogstraal |
140 km/uur 0,6 m/s2 1,2 m/s2 135 m |
Motoren | |
Soort Vermogen |
6 cilinder, horizontaal, watergekoeld 320 kW (bij 2000 rpm) |
Hydrodynamische transmissie | |
Koppelomvormer-koppeling microprocessor gestuurd | |
Draaistellen | |
Afstand tussen midden draaistellen Radstand motor- en loopdraaistel Spoorbreedte Wieldiameter (nieuw/versleten) |
17920 mm 2500 mm 1435 mm 920/840 mm |
Elektrische installatie | |
Vermogen driefasegeneratoren 230/400V-50Hz Vermogen omzetter 24V (Bk/ABk) |
44 kW 11/0,6 kW |
Productie en ontwerp
NS Design
Uitgave
NS Materieel Engineering
Januari 1996