Niels z'n Buffel Bladzijde

Geschiedenis

Buffel


Ga direct naar het laatste nieuws.



Punten uit de geschiedenis: 1996

30 januari, 1 februari, 15 februari en 5 maart 1996

Op 1 februari reed treinstel 3401 haar eerste proefrit. Nadat op de middag van 30 januari hiertoe al een kleine aanzet was gegeven door heen en weer te rijden over het goederenemplacement te Krefeld Uerdingen, mocht het stel zich bewijzen tijdens een slag Krefeld - Kleve. Hierbij werd af en toe, ondanks de buiten-profiel-status van het treinstel, een snelheid van 140 km/h gereden (de maximumsnelheid tussen Krefeld en Kleve is 120 km/h). Ook op 15 februari en 5 maart maakte de 3401 proefritten tussen Krefeld en Kleve.

12 maart 1996

Op 12 maart arriveerde de 3401 als eerste Buffel in Nederland. Op eigen kracht reed het stel van Krefeld naar Venlo. Na een stationnement van een uur werd het stel via de Maaslijn overgebracht naar Zwolle.

18 t/m 29 maart 1996

Op 18, 19 en 20 maart maakt de 3401 's ochtends proefritten tussen Zwolle en Assen en 's middags tussen Zwolle en 's-Hertogenbosch. Op 21 en 22 maart maakte de combinatie van Buffel 3401 en Koploper 4065 proefritten tussen Eindhoven en Horst-Sevenum, waarbij de Koploper werd gebruikt om de Buffel tussen Deurne en Horst-Sevenum de maximum snelheid van 150 km/h te laten halen. Van 26 tot en met 29 maart maakte de 3401 nachtelijke meetritten tussen Zwolle en Lelystad.

26 maart 1996

Op 26 maart arriveerde de 3402 als tweede stel in Venlo. De overbrenging naar Zwolle leidde dit maal via Utrecht, waar een ruime stop was ingepland voor bezichtinging van het stel door medewerkers van NS.

Juni 1996

Het lag in de bedoeling om vanaf juni 1996 een proefbedrijf in de reizigersdienst te beginnen. De planning was om twee combinaties van twee gekoppelde stellen tussen de spitsuren in te zetten tussen Arnhem en Doetinchem. Na aanpassingen van het baanvak tussen Doetinchem en Winterswijk zouden de Buffels ook in een proefbedrijf tussen Arnhem en Winterswijk worden ingezet.

5 juni 1996

Op 5 juni vond een presentatie van het nieuwe DM'90 materieel plaats in Winterswijk. Hierbij werd ook de nieuwe bijnaam "Buffel" geïntroduceerd, welke in grote letters op de zijwand naast de cabine van de 3401 was aangebracht.

6 t/m 9 juni 1996

Op 6 juni werd de 3406 door Koploper 4018 van Zwolle naar Leeuwarden gebracht, waarna de 3406 nachtelijke proefritten tussen Leeuwarden en Veenwouden maakte. Na afloop werd het stel op 9 juni door Koploper 4051 terug naar Zwolle gebracht.

7 juni 1996

Door incidenten tijdens het proefbedrijf tussen Arnhem en Doetinchem, waarbij de overwegen niet sloten of gesloten bleven door onvoldoende detectie van een Buffel kreeg het DM'90 materieel op 7 juni een rijverbod opgelegd. Dit rijverbod kwam zo plotseling en radicaal dat de stelen die op dat moment op de baan waren per direct geen meter meer mochten rijden. Trein 7750 van Winterswijk naar Arnhem, waarvoor de 3401 + 3404 klaar stonden, werd vanaf Winterswijk opgeheven en vervangen door bussen. Vanaf Arnhem werd Plan U 124 ingezet ter vervanging van de al klaar staande 3405 + 3407 in trein 7741 van Arnhem naar Doetinchem.

8 juni 1996

Op 8 juni werd DM'90 op een materieelshow te Winterswijk tentoongesteld aan het publiek ter gelegenheid van de start van het proefbedrijf.

11 juni 1996

Op 11 juni arriveerde de 3409 met een week vertraging in Venlo, waarna het stel direct aan de kant werd gezet wegens het geldende rijverbod. Pas op 14 juni werd het stel tussen twee locomotieven naar Arnhem gesleept. Alle navolgende te leveren Buffels zouden vervolgens van Venlo naar Zwolle worden gesleept. Hetzij achter een diesellocomotief van de serie 6400 via de Maaslijn, hetzij achter een of meer elektrische treinstellen Plan V via Eindhoven en 's-Hertogenbosch.

18 juni 1996

Op 18 juni arriveerde de 3412 in Venlo en werd vervolgens achter twee treinstellen Plan V via Eindhoven en Utrecht naar Zwolle overgebracht. Onderweg werden in Eindhoven testen uitgevoerd bij het Technisch Centrum.

10 juli 1996

In de eerste week van juli waren alle aanpassingen aan de infrastructuur voor DM'90 tussen Arnhem en Doetinchem gereed, waarna op 10 juli het proefbedrijf weer werd hervat. Het verbod op zelfstandig rijden van DM'90 werd opgeheven op voor dit materieel aangepaste trajecten waar het detectieprobleem was opgelost door drukpedalen en assentellers.

24 en 25 juli 1996

In de nacht van 24 op 25 juli maakte de 3402 achter diesellocomotief 6452 een rondje van Zwolle via Leeuwarden en Groningen terug naar Zwolle.

Augustus 1996

Begin augustus bracht de 3402 een bezoek aan de voormalige Herstelpunt Tractie Materieel (HTMU) te Utrecht, waarna het stel in combinatie met een elektrisch treinstel Plan V proefritten maakte op diverse baanvakken.\ Zo werd op 13 augustus tussen Zwolle en Assen en tussen Nijmegen en Oss gependeld.

19 t/m 23 augustus 1996

In week 34 werd het loopwerk van DM'90 getest. Van 19 tot en met 21 augustus reed de Buffel 3402 gekoppeld aan de plan V 956 enkele slagen tussen Zwolle en Assen. Op 22 en 23 augustus bestond de combinatie uit de plan V 816 en dezelfde Buffel 3402.

30 augustus 1996

Op 30 augustus haalde een Delftse studentenvereniging de 3401 naar Delft voor een treintrekwedstrijd door studenten.

12 september 1996

Nadat diverse afgeleverde Buffels door een diesellocomotief serie 6400 van Venlo via de Maaslijn naar Zwolle werden gesleept werd de 3417 op 12 september achter Plan V via Eindhoven naar Zwolle gesleept, omdat van de vier beschikbare sleepkoppelingen voor de koppeling tussen een locomotief en een Buffel door het intensieve gebruik drie stuks defect waren geraakt.

9 t/m 23 september 1996

De 3402 maakte van 9 tot en met 20 september nachtelijke remproefritten op de Flevolijn in het kader van de typebeproeving. Op 23 september maakte de 3402 gekoppeld aan een remproefritten tussen Meppel en Assen.

26 september 1996

Op 26 september bracht de 3410 een bezoek aan Amersfoort voor ATB proeven.

1 t/m 7 oktober 1996

Op 1 oktober is de 3419 vanuit Krefeld via Venlo, Roermond en Maastricht afgereisd naar Luxemburg voor deelname aan een materieelshow aldaar op 5 en 6 oktober. De Belgische dieselloc 6328 bracht de 3419 van Luik naar Gouvy, waarna de 3419 op eigen kracht verder naar Luxemburg reed. Gedurende de materieelshow, op 5 en 6 oktober, pendelde de 3419 tussen Bettemburg en Luxemburg Goederen. Op 7 oktober keerde de 3419 terug naar Nederland.

2 t/m 4 oktober 1996

Van 2 tot en met 4 oktober werd de 3407 gebruikt voor geluidmetingen in Geldermalsen.

7 oktober t/m 15 november 1996

Op 7 oktober kwam de 3402 naar de HTMU in Utrecht ter voorbereiding en het plaatsen van meetapparatuur voor een bezoek aan de klimaatkamer in Wenen. Op 14 oktober werd de 3402 door Plan T 529 naar de grens gesleept, waarna het stel vervolgens naar Wenen werd gebracht voor beproeving in de klimaatkamer aldaar. In de nacht van 14 op 15 otober stond het stel over te Regensburg. Na afloop van de klimaattesten werd de terugreis op 10 november aangevangen. Op 10 november reed het stel van Wenen via Graz naar Klagenfurt. Op 11 november werd via de Tavern-route en Wels naar Regensburg gereden. De geplande route uit Wenen via de Semmering kon geen doorgang vinden, omdat het DM'90 buiten profiel is. Het profiel van de Tavern tunnel bleek breed genoeg, zodat hier wel langs gereden kon worden. Deze route was gekozen zodat onderweg hellingproeven konden worden gehouden. Op 12 november arriveerde het stel in Venlo. Vanaf Venlo brachten de Plan V's 935 + 932 + 442 de uit Wenen terugkerende 3402 en de uit Krefeld afgeleverde 3422 via de HTMU in Utrecht, waar de 3402 werd achter gelaten en de 3422 verder naar Zwolle werd gebracht. Bij de HTMU werd de geplaatste meetapparatuur uit de 3402 weer verwijderd, waarna het stel op 15 november naar Zwolle werd gebracht.

4 t/m 11 november 1996

In de middag van 4 november werden de 3420 en 3421 achter de Plan V stellen 867 + 852 + 801 naar Leeuwarden vervoerd, waar ze werden gestationeerd. In de week hierna werden er proefritten gereden, te beginnen op de avond van 5 november tussen Leeuwarden en Stavoren. Nadat het publiek de treinstellen op 9 november kon bezichtigen werden ze in de daaropvolgende week vanaf 11 november in de omloop van de lijn naar Stavoren opgenomen. Deze treinstellen reden alleen 's middags en 's avonds en vertrokken om respectievelijk 15:22, 17:22, 19:22 en 21:22 uit Leeuwarden. Door deze inzet in het noorden werden vrijgemaakt voor een revisie.

11 t/m 13 november 1996

Ook tussen Arnhem en Winterswijk werd de inzet in de reizigersdienst per 11 november hervat, echter zonder succes. Binnen twee dagen stonden alle voor deze dienst bestemde stellen aan de kant, en reed er weer Plan U tussen Arnhem en Winterswijk.


Punten uit de geschiedenis: 1997

1 t/m 29 juni 1997

Tussen 1 en 29 juni 1997 werd het traject tussen Nijmegen en Roermond in etappes geschikt gemaakt voor DM'90, hetgeen voor bijna elke dag een andere gewijzigde dienstregeling met extra overstappen en deels busvervoer tot gevolg had. Om deze verschillende dienstregelingen aan de reizigers kenbaar te maken is een speciaal spoorboekje "Tijdelijke Dienstregeling Traject Nijmegen-Roermond v.v. 1 t/m 29 juni 1997" uitgegeven.

Tijdelijke Dienstregeling

Oktober 1997

In een van de eerste weken van oktober heeft een DM'90 een slag Groningen - Roodeschool gemaakt in de reizigersdienst. Dit is de noordelijkste rit van een Buffel in Nederland.

25 november 1997

Eind november, begin december 1997 werd rond kwart voor 10 's ochtends in Groningen de uit Leeuwarden vervangen door twee Buffels. De van trein 8619 kwam afwisselend aan op spoor 2a (normaal voor de treinen van/naar Delfzijl), spoor 4b (normaal voor de treinen richting Amersfoort), of spoor 6 of 7. De twee Buffels stonden dan gereed op het gebruikelijke spoor 4a. Op 25 november 1997 werd de uit Leeuwarden aangekomen 3227 niet op een afwijkend spoor binnengenomen, maar gekoppeld aan de gereedstaande Buffel 3416. In de combinatie 3227 + 3416 vertrok dit geheel als trein 8683 naar Leeuwarden.


Punten uit de geschiedenis: 1998

14 augustus 1998

Per 14 augustus 1998 werd het inzetgebied van de Buffels uitgebreid met de internationale treindienst tussen Heerlen en Aachen via Landgraaf en Herzogenrath. De Buffels 3431 - 3433 waren hiertoe aangepast en voorzien van het Duitse beveiligingssysteem Indusi en extra inklapbare treeplanken vanwege de lagere perrons in Duitsland.

28 september 1998

Per 28 september 1998 werd de treindienst tussen Leeuwarden en Groningen uitgebreid met zes extra sneltreinen in beide richtingen, welke onderweg alleen in Buitenpost stopten. 's Ochtends reden twee sneltreinen in beide richtingen, 's middags vier. Om deze extra sneltreinen mogelijk te maken werd het trajectdeel tussen Veenwouden en Grijpskerk verdubbeld en werd de maximum snelheid op bepaalde delen verhoogd tot 140 km/h. De verhoging van de maximum snelheid was nodig om de sneltreinen tussen de bestaande treindienst en de nog enkelsporige trajectdelen tussen Leeuwarden en Veenwouden en tussen Grijpskerk en Groningen in te kunnen passen. Vanwege de snelheid van 140 km/h werden de sneltreinen gereden met twee gekoppelde Buffels, aangezien de Buffels als enige dieselmaterieel van NS Reizigers 140 km/h konden rijden.


Punten uit de geschiedenis: 1999

26 februari 1999

Sinds 28 september 1998 rijden de Buffels in de nieuwe sneltreindienst tussen Groningen en Leeuwarden. Op 26 februari 1999 bestond onder andere de sneltrein 8449 van 16:12 uit Leeuwarden naar Groningen echter uit de Buffel 3415 en 3226. In de trein werd nog omgeroepen dat in verband met de koppeling met een de trein niet harder kon rijden dan 100 km/h. Toch werden alle rijtijden keurig gehaald....

30 mei 1999

Met ingang van 30 mei 1999 werd de exploitatie van de lijnen Leeuwarden - Stavoren, Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Groningen overgenomen door NoordNed. Aanvankelijk had NoordNed geen belang bij de 'onbetrouwbare' Buffels, maar omdat deze voor 140 km/h voor de sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen wel nodig waren, kreeg NoordNed de beschikking over de Buffels 3446 - 3449. De NS-logo's op de zijwanden werden vervangen door NoordNed-logo's. Door diverse defecten stond de 3449 lange tijd aan de kant, deze werd tijdelijk vervangen door de 3419 van NS Reizigers.

Ook met ingang van 30 mei 1999 werd de exploitatie van de lijnen Winterswijk - Zutphen en Winterswijk - Doetinchem overgenomen door Syntus. Voor de dienst tussen Winterswijk en Doetinchem kreeg Syntus de beschikking over de Buffels 3450 - 3453. Deze stellen werden in de huisstijl van Syntus gebracht met grote witte vlakken op de zijwanden.


Punten uit de geschiedenis: 2001

10 juni 2001

Per 10 juni nam Syntus de exploitatie van Arnhem - Doetinchem over van NS Reizigers, waardoor er weer rechtstreekse treinen tussen Arnhem en Winterswijk gingen rijden. Hiervoor bestelde Syntus nieuw materieel. Om de tijd tot de levering van dit nieuwe materieel te overbruggen werd het materieelpark van Syntus uitgebreid met de Buffels 3442 - 3445. Deze tijdelijke Buffels werden niet in de huisstijl van Syntus gestoken, maar enkel voorzien van Syntus logo's ter vervanging van de NS logo's.

Per 10 juni werd de treindienst tussen Heerlen en Aachen overgenomen door DB Regio onder de naam Euregiobahn. Omdat de treindienst na Aachen werd doorgetrokken naar Stolberg, maakten de Buffels hier plaats voor Talenten van Euregiobahn. De Buffels 3431 - 3433 werden weer ontdaan van Indusi en inklapbare treeplanken en vervolgens in de omloop met de overige Buffels van NS Reizigers ingezet.


Punten uit de geschiedenis: 2002

4 t/m 24 april 2002

Door een voorspoedige levering van nieuw materieel aan Syntus konden de gehuurde Buffels 3442 - 3445 geleidelijk worden geretourneerd aan NS Reizigers. Op 4 april 2002 werd na aflevering van de Linten 32 en 33 de huur van de 3442 en 3443 door Syntus beëindigd en keerden deze stellen terug naar NS Reizigers. Na levering van de 34 - 36 zou de huur van de 3444 en 3445 op 24 april worden beëindigd. De 3444 was echter op 7 april 2002 tegen de 4230 gebotst met te Arnhem Berg. Na herstel van de schade keerde de 3444 op 5 juni 2002 terug naar NS Reizigers. De 3445 keerde op 24 april terug naar NS Reizigers.

16 december 2002

Per 16 december 2002 werden de spitstreinen tussen Arnhem en Zevenaar verlengd naar Doetinchem, zodat er in de spitsen een kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem ontstond.


Punten uit de geschiedenis: 2003

20 maart 2003

Op 20 maart 2003 kwam de 3405, komende uit Nijmegen, op het station van Roermond frontaal in botsing met een goederentrein. Hierbij kwam de machinist van de eerstgenoemde trein om het leven. (Mijn condoleances aan de familie en kennissen van deze machinist).

In Roermond werd het stel ontdaan van de zwaar beschadigde kop van de ABk en de eerste klasse afdeling. Het restant van de bak werd op een nooddraaistel geplaatst en op 30 maart werd het stel overgebracht naar Utrecht, waarna het stel later verder werd gesleept naar Revisiebedrijf Haarlem.

14 december 2003

Per 14 december 2003 werd de exploitatie van het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal overgenomen door Syntus, waarbij de Buffels van NS Reizigers plaats maakten voor van Syntus. Naast de levering van nieuw materieel werden ook uit de dienst op Arnhem - Winterswijk onttrokken. Ter vervanging hiervan werden de Buffels 3441 en 3442 aan het materieelpark van Syntus toegevoegd. Per 14 december huurt Syntus de Buffels niet meer van NS Reizigers, maar least het materieel van NS Financial Services. De Buffels werden per 14 december volgens onderstaande tabel vernummerd in het nummersysteem van Syntus:

Syntus
nummer
ex-NS
nummer
503450
513451
523452
533453
543441
553442


Punten uit de geschiedenis: 2004

2 juni 2004

Op 2 juni 2004 werd de 3407 ter vervanging van de vertraagde sneltrein 3057 als extra trein ingezet van Arnhem naar Nijmegen en ook weer terug van Nijmegen naar Arnhem in aansluiting op trein 3060, welke met het kerende materieel van de vertraagde trein 3057 werd gereden, naar Den Helder.

27 september tot 1 oktober 2004

Van 27 september tot 1 oktober 2004 werden in de 3446 - 3449 van NoordNed films vertoond over het landschap rond de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden. De films werden geprojecteerd tegen de wanden bij de bakovergangen.

12 december 2004

Per 12 december 2004 werd het traject tussen Apeldoorn en Zutphen, waarvan de consessie door NS Reizigers was gewonnen, onder de naam RegioNS uitgevoerd. Hierbij werd vast personeel ingezet dat ook verantwoordelijk werd voor klein onderhoud aan het materieel. Voor de dienst werden de Buffels 3443 - 3445 aangewezen, welke na enige tijd werden voorzien van kenmerken van RegioNS op de fronten en zijwanden.


Punten uit de geschiedenis: 2005

17 januari 2005

Per ingang van 17 januari 2005 huurt Syntus een extra Buffel ter versterking van de treindienst tussen Arnhem en Winterswijk. Het betreft de 3440, welke is omgenummerd in 56. Per 18 januari 2005 werd dit stel bij Syntus ingezet.

31 maart - 1 april 2005

Vanaf 1 april 2005 wordt de treindienst tussen Arnhem en Tiel verzorgd door Syntus. Op 31 maart 2005 was de 3423 de laatste Buffel in dienst van NSR op dit traject. Om de dienst te onderhouden huurt Syntus twee extra Buffels, te weten de 3439 en 3438, welke respectievelijk zijn vernummerd in 57 en 58. Tussen Arnhem en Tiel wordt zowel Buffel als ingezet.

13 t/m 24 april 2005

Van 13 t/m 24 april 2005 heeft Syntus tijdelijk twee Buffels 3432 en 3434 gehuurd ter vervanging van treinstellen, welke te kampen hadden met versleten remschijven. Nadat de hersteld waren keerden de Buffels terug naar NS Reizigers.

11 december 2005

Per 11 december 2005 ging de nieuwe consessie voor de diesellijnen in de provincies Friesland en Groningen in. Deze consessie werd gegund aan Arriva. Arriva was reeds eigenaar van NoordNed. De treindienst werd per 11 december onder de naam van Arriva voortgezet. Al het materieel van NoordNed (de 3103 - 3119 en 3201 - 3231 en de Buffels 3446 - 3449) ging mee over naar Arriva. De Buffels behielden de NoordNed logo's op de zijwanden.

25 december 2005

Op 25 december 2005 botste de 3427 tussen Mook en Nijmegen Heijendaal met een wild zwijn, waardoor de 3427 onder andere hydraulische lekkage opliep. Het stel werd overgebracht naar Venlo, waar het ruim een maand bleef staan, voordat er blijkbaar ruimte in het Revisiebedrijf Tilburg was voor herstel.


Punten uit de geschiedenis: 2006

9 januari 2006

Per 9 januari 2006 werd de 3401 toegevoegd aan het materieelpark van RegioNS voor de dienst tussen Zutphen en Apeldoorn.

5 februari 2006

Op 5 februari 2006 kwamen de 3447 + 3448 tussen Buitenpost en Grijpskerk in botsing met een tractor, welke werd gebruikt om een met pech gestrandde auto van de overweg te slepen. De 3447 liep hierbij aanzienlijke schade op en werd naar Haarlem overgebracht voor herstel, welke duurde van 9 februari t/m 28 maart 2006.

10 en 17 t/m 19 februari 2006

Op 10 februari 2006 werd de 3427, beschadigd door een botsing met een wild zwijn op 25 december 2005, door de olympische Koploper 4241 van Venlo naar Tilburg gesleept, waar de 3427 werd binnengenomen in het Revisiebedrijf voor herstel.
Op 17 februari werd de herstelde 3427 door Koploper 4088 teruggebracht van Tilburg naar Venlo. Vervolgens nam de 4088 de 3418 mee naar Eindhoven voor een bezoek aan de kuilwielenbank. Op 18 en 19 februari werden met de 3418 proefritten gereden vanuit Eindhoven naar Zwolle en Nijmegen voor metingen aan de ventilatie van de tractiemotoren. Tijdens deze ritten werd om de tien kilometer kort gestopt en direct weer aangezet.

Eind februari 2006

Eind februari 2006 was het duo Gordon en Gerard Joling in het kader van hun televisieprogramma "Gordon en Joling over de vloer" op bezoek bij NedTrain te Zwolle, waarbij de beide heren werden ingezet om het dak van een Buffel wit te verven. Hierbij viel de emmer met witte verf van het dak, waardoor ook een groot stuk van de zijwand wit werd.

3 maart 2006

Een onbekend gebleven Buffel van NS Reizigers kwam er op 3 maart 2006 aan te pas om de tussen Vroomshoop en Vriezenveen met brand als het gevolg van olielekkage gestrandde 3102 naar Hengelo te slepen.

17 mei 2006

Op 17 mei 2006 werd de 3432 door de Koploper 4226 van Zwolle naar het revisiebedrijf Haarlem gesleept om daar van dakschade hersteld te gaan worden.

17 en 18 juli 2006

In verband met de extra verwachte drukte rond de wandelvierdaagse en zomerfeesten rond Nijmegen heeft NS Reizigers Buffel 58 van Syntus gehuurd voor versterking op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. De gehuurde 58 werd samen met een Buffel van NS Reizigers ingezet.

28 juli 2006

In de avond van 28 juli 2006 kreeg de Syntus 50 op het station van Arnhem te kampen met een motorbrand. De brandweer kwam met 2 of 3 wagens om de brand te bestrijden.

9 t/m 27 september 2006

Op 9 september 2006 werd de 3429 op een overweg tussen Blerick en Venlo zijdelings geraakt door een auto, waarbij o.a. de dieseltank van de 3429 beschadigd raakte. Het stel werd naar Venlo gesleept. Op 25 september werd de 3429 door een plan T naar Haarlem gesleept, waar de 3429 op 27 september werd binnengenomen voor herstel.

25 september t/m 1 oktober 2006

Van 25 september tot en met 29 september en op 1 oktober vonden er detectie proefritten met Buffels plaats tussen Maarn Goederen en Driebergen-Zeist. Afwisselend werden met 1 stel of 2 of 3 gekoppelde stellen gereden. Op 26 september werden deze proefritten door de 3411, 3424 en 3433 verzorgd. Op 27 september waren o.a. twee Syntus Buffels in Driebergen-Zeist gesignaleerd. Op 28 september waren de 3404, 3410 en de 3425 van de partij, op 29 september de 3412, 3413 en 3423. Op zaterdag 30 september vonden geen proefritten plaats en op 1 oktober werden de proefritten door de 3410 en 3423 van NS Reizigers en de 52 van Syntus gereden. De stellen werden elke dag overgebracht vanuit Venlo, Nijmegen en Arnhem en keerden na de proefritten weer terug.
De reden van deze proefritten was een mogelijke inzet van DM'90 op niet van assentellers voorziene baanvakken, na het vrijkomen van dit materieel van de Maaslijn en van Arriva.

31 oktober t/m 1 november 2006

Op 31 oktober en 1 november zijn tussen Groningen en Zwolle proefritten uitgevoerd met DM'90 met het oog op een mogelijke inzet van DM'90 in de stoptreindienst tussen Groningen en Zwolle.

7 november 2006

Op 7 september 2006 werd de herstelde 3429 door VIRM 8636 van het revisiebedrijf Haarlem naar het onderhoudsbedrijf Zwolle gesleept.

Eind november / begin december 2006

In de weken van 27 november en 4 december werden de 3403 en 3410 voorzien van bestickering voor vaste inzet op het traject Zwolle - Kampen. Aan de buitenkant werden de NS logo's verplaatst en werden de teksten "Zwolle - Kampen" in witte letters aangebracht, alsmede het logo van de provincie Overijssel. Aan de binnenkant werden de kopwanden voorzien van foto's van Zwolle en Kampen en reizigers daartussen. Op 8 december werden beide stellen met een feestelijke rit van Zwolle naar Kampen gepresenteerd.

3 december 2006

Op 3 december 2006 sprong Syntus bij om een trein van NS Reizigers te versterken. Trein 7982 van Enschede naar Zwolle bestond uit Syntus 56 en NSR 3436. Beide stellen waren toegankelijk voor reizigers.

8 t/m 10 december 2006

Op 9 december 2006 reed NS Reizigers voor het laatst op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Dit was tevens de laatste dag van de inzet van Buffels op deze lijn. Tussen de reguliere dienst reed aan het eind van de middag een afscheidsrit bestaande uit de 3413 en 3432 van Nijmegen naar Roermond en terug. Per 10 december werd de exploitatie overgenomen door Veolia, welke hier voorlopig met bij Arriva vrijgekomen gaat rijden. De Buffels blijven in dienst bij NS Reizigers en worden op andere trajecten ingezet. Van de 14 Buffels van de Maaslijn zijn 12 stellen bedoeld voor de stoptreindienst tussen Zwolle en Groningen en 2 stellen voor de pendeltreinen tussen Hengelo en Enschede in aansluiting op de internationale sneltreinen van Schiphol via Hengelo en Bad Bentheim naar Berlijn, welke tussen Schiphol en Hengelo in de binnenlandse treindienst zijn geïntegreerd.
Op vrijdagavond 8 december en zaterdagavond 9 december werden setjes van vier gekoppelde Buffels op eigen kracht overgebracht van Nijmegen naar Zwolle, op zondagmorgen 10 december gevolgd door het laatste setje van vier stellen uit Venlo. De twee stellen voor Hengelo werden op 10 december door een VIRM van Nijmegen naar Zutphen gesleept.

20 december 2006

Op 20 december werd het restant van de op 20 maart 2003 verongelukte ABk 3405 uit Haarlem per vrachtwagen naar de sloperij Vlasman in Alphen aan den Rijn overgebracht.

De uitbreiding van het materieelpark Buffels in Zwolle (voor de stoptreindienst naar Groningen) en de toelating van dit materieel op baanvakken zonder assentellers, bood op 20 december de oplossing voor de vervanging van een niet beschikbare stoptrein van Zwolle naar Emmen. De 3414 en 3419 hebben op 20 december een slag van Zwolle naar Emmen gemaakt als trein 3819 (vertrek uit Zwolle om 7:58) en terug als trein 3832. Na terugkomst in Zwolle werden deze stellen weer vervangen door het reguliere materieel voor de dienst op Emmen.


Punten uit de geschiedenis: 2007

14 maart 2007

Bij onvoldoende beschikbare zet Arriva af en toe ter vervanging een in tussen Groningen en Roodeschool of tussen Groningen en Delfzijl. Op 14 maart 2007 werd ter vervanging van een defecte echter een Buffel, mogelijk de 3449, ingezet tussen Groningen en Delfzijl als trein 30625 en 30642.

26 maart 2007 t/m 19 april 2007

Door uitgelopen werkzaamheden aan een tijdelijk hulpspoor tussen Almelo en Almelo de Riet was er vanaf 26 maart 2007 geen treinverkeer meer mogelijk tussen Almelo en Hengelo. Vanaf 3 april was er weer beperkt treinverkeer mogelijk, waarbij alleen goederentreinen en internationale reizigerstreinen gingen rijden. De overige treinen werden tussen Almelo en Hengelo vervangen door bussen. Daarnaast werd de doorgaande reizigers de mogelijkheid geboden om via Goor en Zutphen te reizen.
De treindienst Zwolle - Enschede werd ingekort tot Zwolle - Almelo. De hierdoor vrijgekomen Buffels werden gebruikt voor versterking op het Syntus traject tussen Oldenzaal, Hengelo en Zutphen. Afwisselend reden hier treinen samengesteld uit meerdere stellen van Syntus of meerdere stellen Buffel van NS Reizigers.
Op 19 april 2007 was het tijdelijke hulpspoor gereed en werd het doorgaande treinverkeer tussen Almelo en Hengelo weer hervat.

9 mei 2007

Op 9 mei 2007 kregen de 3416 + 3433 als trein 7974 bij Borne te kampen met een vastgelopen rem, wat met veel rook en hitte gepaard ging. Gedurende enige tijd was er hierdoor geen treinverkeer mogelijk tussen Almelo en Hengelo.

4 juni 2007

Door graafwerkzaamheden ontstond op 4 juni 2007 een stroomstoring te Almelo, waardoor er geen treinverkeer via Almelo mogelijk was. Met Buffels werden pendeltreinen tussen Hengelo en Enschede gereden, te weten twee setjes bestaande uit de 3407 met de 3428 en de 3413 met de 3426.

Op 4 juni 2007 sprongen verder de Buffels 3416 en 3423 van NSR bij voor Syntus in de treinen 31239 en 31252 tussen Zutphen en Oldenzaal.

14 juni 2007

Ter vervanging van een van de twee , welke sinds 27 mei 2007 op Almelo - Mariënberg worden gebruikt, zal de 3437 op 14 juni 2007 aan het materieelpark van Syntus worden toegevoegd en vernummerd in 59.

11 juni 2007

Op 11 juni werd de 3437 in het Onderhoudsbedrijf Zwolle klaar gemaakt voor Syntus, waarbij het stel tevens werd vernummerd in 59 en voorzien van een Syntus uiterlijk. Dit stel komt bij Syntus ter vervanging van één van de twee , welke sinds 27 mei 2007 worden ingezet tussen Almelo en Mariënberg, omdat de aanschaf van extra door aangescherpte botseisen niet meer mogelijk is. De overdracht aan Syntus vond ook op 11 juni 2007 plaats.

15 juni 2007

Op 15 juni drukte Buffels 3420 de 3221 en 3209 in Groningen door een stootjuk. Het stootjuk brak in tweeën en de 3221 liep schade aan de kop op.

15 augustus 2007

Per 15 augustus zijn de Buffels 3447 en 3448 van Arriva teruggekeerd bij NS Reizigers. Beide stellen zijn in Zwolle ontdaan van NoordNed kenmerken en weer voorzien van NS logo's. De 3446 en 3449 zouden nog tot medio december 2007 bij Arriva blijven, dit bleek echter tot medio november 2007 te zijn.

5 t/m 7 september 2007

In de nachten van 5 op 6 en van 6 op 7 maart werd met Buffels proefgereden tussen Leeuwarden en Wolvega, met het oog op de inzet van Buffels als stoptrein tussen deze plaatsen vanaf 10 december 2007.

21 september 2007

Op 21 september waren er weer Buffels op de lijn naar Emmen aan te treffen. De 3433 + 3411 + 3402 maakten een slag van Zwolle naar Emmen en terug als trein 8013 en 8026. Aan het eind van de middag maakten de 3447 + 3433 nog een slag van Zwolle naar Emmen en terug als trein 3855 en 3868.

24 september 2007

Op 24 september werden wederom Buffels in een afwijkende dienst ingezet. De 3414 + 3436 reden de intercity 300557 (vervangende trein voor intercity 557 vanaf Zwolle) van Zwolle naar Groningen en intercity 772 terug naar Zwolle. Vanaf Zwolle werd weer regulier materieel ingezet als trein 300772 naar Amersfoort en Schiphol.

16 november 2007

Per 16 november zijn de twee laatste Buffels 3446 en 3449 van Arriva teruggekeerd bij NS Reizigers. Beide stellen zijn in Zwolle ontdaan van NoordNed kenmerken en weer voorzien van NS logo's.


Punten uit de geschiedenis: 2008

14 september 2008

Op 14 september maakte de 3422 in opdracht van Strukton een rit van Zwolle via Nijmegen naar Roermond v.v. Hiermee reed na negen maanden weer een Buffel over de Maaslijn.

Oktober 2008

Door een toenemend aantal reizigers kampt Veolia met een tekort aan materieel op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Veolia heeft hiervoor nieuwe tussenrijtuigen besteld om de GTW 2/6 treinstellen te verlengen tot GTW 2/8, waarvoor een levertijd van ongeveer een jaar geldt. Om in de tussenliggende periode toch over voldoende materieel te beschikken gaat Veolia een aantal Buffels huren, waardoor de Buffel dus weer terugkeert op de Maaslijn. Veolia gaat de Buffels vooralsnog voornamelijk in de spitstreinen tussen Nijmegen en Venray inzetten. Het gaat om twee Buffels, welke in de loop van november bij Veolia in gebruik zullen worden genomen.

14 november 2008

Op 14 november 2008 zijn de 3446 en 3447 overgegaan naar Veolia. De stellen zijn in Zwolle voorzien van Veolia logo's over de NS logo's heen (zoals destijds ook met de is gebeurt. Verwacht wordt dat deze stellen vanaf 17 november in de doordeweekse spitstreinen tussen Nijmegen en Venray zullen verschijnen.


Punten uit de geschiedenis: 2009

3 februari 2009

Op 3 februari 2009 zijn de 3448 en 3449 overgegaan naar Syntus en respectievelijk vernummerd in 60 en 61. Deze materieeluitbreiding voor Syntus wordt gebruikt om aan de stijgende vervoersvraag te kunnen voldoen in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van enkele i.v.m. revisie.

9 en 10 mei 2009

Op 9 en 10 mei hield de Friese Stoomtrein Maatschappij de jaarlijks terugkerende stoomtreindagen tussen Sneek en Stavoren. Hierbij maakte de reguliere treindienst tussen genoemde plaatsen plaats voor een drietal slagen per stoomtrein van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij. In tegenstelling tot voorgaande jaren werd er dit jaar ook een dieseltrein ingezet, en wel een Buffel van NS Reizigers. De 3416 maakte op beide dagen eveneens een drietal slagen tussen Sneek en Stavoren, waarbij in Workum met de stoomtrein werd gekruisd. Na bijna 10 jaar reed er weer als vanouds een NS trein naar Stavoren.

16 oktober 2009

Op 16 oktober 2009 kwamen de 3409 + 3404 als stoptrein 9142 van Groningen naar Zwolle op een overweg bij Koekange (tussen Hoogeveen en Meppel) in botsing met een vrachtwagen met zakken ballast. De ABk van de 3409 raakte hierbij beschadigd en de 3409 werd overgebracht naar Haarlem, waar het stel van 6 november tot en met 24 december 2009 werd hersteld van de schade.

20 november 2009

Op 20 november werden de Buffels 3446 en 3447 voor het laatst door Veolia ingezet in de spitstreinen. Veolia huurde deze twee stellen tijdelijk totdat de vier bestelde tussenrijtuigen om vier tweedelige te verlengen.

21 november 2009

Op 21 november werd het vijfjarig bestaan van RegioNS gevierd met een gezelschapsrit met de Buffel 3401 van RegioNS van Utrecht Centraal via Apeldoorn naar Eerbeek, vanwaar na een maaltijd werd doorgereden via Dieren en Arnhem terug naar Utrecht Centraal. Voorafgaand kwam de 3401 uit Apeldoorn naar Utrecht, en na afloop keerde het stel terug naar Apeldoorn.

13 december 2009

Per 13 december 2009 werd de spoorlijn Zwolle - Almelo - Enschede geknipt in Nijverdal in verband met de bouw van een gecombineerde tunnel met de autoweg N35 waardoor er drie jaar lang geen treinverkeer mogelijk is. Aan de Zwolse zijde werd een nieuw eindstation Nijverdal West geopend. Verder stopte NS Reizigers met de inzet van de Buffels tussen Zwolle en Groningen. Door de inzet van de Buffels te geconcentreren op de lijnen Zwolle - Kampen, Zwolle - Nijverdal West en Nijverdal - Hengelo werd een aanzienlijk deel van het materieelpark overbodig. Maar liefst 16 stellen werden buiten dienst gesteld en geretourneerd aan de leasemaatschappij. Doordat RegioNS tussen Zutphen en Apeldoorn van een drietal van NS Financial Services geleasde Buffels 3443 - 3445 gebruik maakte, werden deze ingeruild voor drie eigen stellen van NS met aanvulling van een extra stel ter versterking. De 3402, 3404, 3412 en 3414 gingen over naar RegioNS. Van de 3427 - 3436 en 3443 - 3447 werd de lease beëindigd.

28 december 2009

Door het winterse weer in december 2009 raakte een grote hoeveelheid materieel van NS Reizigers defect, welke niet op zeer korte termijn kon worden hersteld. Nadat eerst de treindienst flink werd ingekrompen, besloot NS Reizigers tot het weer in dienst stellen van een deel van de onlangs buiten dienst gestelde Buffels. Per 28 december 2009 werden de 3427 - 3433 en 3436 weer in dienst gesteld. De Buffels werden weer ingezet in de stoptreinen tussen Zwolle en Groningen en tussen Leeuwarden en Wolvega.


Punten uit de geschiedenis: 2010

5 januari 2010

Op 5 januari 2010 haalden de 3425 en 3413 de van botsschade herstelde 3409 op uit Haarlem. Bij het Technisch Centrum in Zwolle werd de 3409 verder hersteld, waarna het stel op 8 januari 2010 weer in dienst werd gesteld.

7 en 8 januari 2010

Doordat de materieeltekorten bij NS Reizigers door het winterse weer bleven aanhouden werden op 7 januari 2010 de Buffels 3443 en 3444 weer in dienst gesteld, op 8 januari gevolgd door de 3445.

11 tot en met 16 januari 2010

Ook Syntus kampte door defecten veroorzaakt door het winterse weer met een tekort aan beschikbaar materieel. Per 11 januari 2010 zou Syntus de Buffels 3443 en 3444 van NS Reizigers huren. Wegens technische redenen werd deze datum uitgesteld tot 15 januari. Op zaterdag ochtend 16 januari werden deze stellen overgebracht naar Zutphen. Syntus gebruikte deze stellen met name ter vervanging van defecte op de trajecten Zutphen - Winterswijk en Zutphen - Oldenzaal.

25 januari 2010

Ter vervanging van de twee aan Syntus verhuurde Buffels, werden de in december 2009 buiten dienst gestelde Buffel 3434 en 3435 op 25 januari 2010 door NS Reizigers weer in dienst gesteld.

10 tot en met 15 april 2010

Nadat de winterse perikelen weer voorbij waren en de materieelpositie bij NS Reizigers weer op peil was werden de tijdelijk herindienst gestelde Buffels tussen 10 en 12 april 2010 terzijde gesteld, te weten de 3427 - 3436 en 3445. De aan Syntus verhuurde 3443 en 3444 keerden op 14 april 2010 retour en werden direct terzijde gesteld. Ook de niet ingezette 3446 en 3447 behoorden tot de terzijde gestelde stellen.

19 tot en met 20 mei 2010

Op 19 en 20 mei 2010 werden in twee groepen van vier treinstellen de 3427, 3429, 3430, 3431, 3432, 3434, 3435 en 3436 van Zwolle naar Amersfoort overgebracht, waar ze in de loods van de oude wagenwerkplaats werden opgeborgen.

13 juli 2010

Nadat het Nederlandse voetbalelftal op 11 juli 2010 op het WK in Zuid Afrika de tweede plaats behaalde, werden de spelers op 13 juli 2010 in Amsterdam feestelijk onthaald en gehuldigd. Om dit feest luister bij te zetten heeft NS Reizigers een groot aantal treinstellen voorzien van de tekst "Geel en blauw houdt van Oranje" in oranje letters. Hiertussen bevinden zich ook de Buffels 3403, 3407, 3408, 3410, 3411, 3416, 3417, 3424, 3425, 3428, 3433, 3444, 3446 en 3447. Opmerkelijk is dat de vijf laatstgenoemde stellen terzijde stonden en dus niet met de teksten ingezet zijn geweest.

18 juli 2010

Op 18 juli 2010 werden de acht in Amersfoort opgeslagen Buffels overgebracht naar Arnhem en Hengelo. Als eerste vertrokken de 3427 + 3435 + 3430 + 3429 's ochtends via Utrecht naar Arnhem. Enige tijd later gevolgd door de 3434 + 3436 + 3432 + 3431. 's Middags vervolgden de 3430 en 3436 hun overbrenging via Deventer naar Hengelo. Deze twee stellen worden daar klaargemaakt om bij Syntus weer in dienst te komen.

28 t/m 30 juli 2010

Op 28 juli werden de 3430 en 3436 van Hengelo overgebracht naar Zwolle. En vervolgens op 30 juli naar Arnhem. Reeds op dezelfde dag werden beide stellen, samen met de 59, bij Syntus in gebruik genomen tussen Arnhem en Winterswijk. Op 30 juli 2010 werden ook de in Arnhem gestalde 3447 + 3443 + 3445 overgebracht naar Zwolle.

12 augustus 2010

Op 12 augustus 2010 maakten de 3408 en 3426 enkele proefritten van Hengelo naar Bad Bentheim in voorbereiding op de in december te starten treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim door Syntus.

1 september 2010

Per 1 september 2010 werd de 3446 voor de tweede maal aan Veolia verhuurd. Het stel werd voornamelijk in de doordeweekse spitstreinen tussen Nijmegen en Venray ingezet ter vervanging van een diesel , welke tijdelijk op de Heuvellandlijn werd ingezet ter vervanging van de bij een aanrijding beschadigde elektrische .

4 t/m 10 oktober 2010

Van 4 tot en met 10 oktober 2010 hielden brandweerkorpsen uit Overijssel en Gelderland oefeningen op het terrein van Defensie bij 't Harde. Voor de oefeningen met een trein werd de 3424 gebruikt.

15 t/m 20 oktober 2010

Op 15 oktober werden de 3434 + 3435 + 3447 overgebracht van Zwolle naar Hengelo om weer in dienst te worden gesteld. De 3434 en 3435 werden per 20 oktober 2010 verhuurd aan Syntus.

5 november 2010

Op 5 november 2010 maakten de in Arnhem terzijde staande 3431, 3432, 3433 en 3445 een conditierit naar Meppel en terug naar Arnhem.

8 november 2010

Per 8 november 2010 werd het materieelpark van Veolia uitgebreid met de gehuurde 3447. Evenals de 3446 werd ook de 3447 ingezet in de spitstreinen tussen Nijmegen en Venray. 's Ochtends werd er gekoppeld gereden en 's middags reed een van de beide stellen los en stond de andere op reserve.

12 december 2010

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2010 startte Syntus in samenwerking met de Bentheimer Eisenbahn een nieuwe treindienst tussen Hengelo en Bad Bentheim onder de naam "Grensland Express". De elk uur rijdende trein stopt onderweg alleen in Oldenzaal. In Bad Bentheim zijn, in verband met de lagere perrons aldaar, mobiele opstapjes neergezet om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. De voor deze dienst bestemde Buffel 3436 werd uiterlijk aangepast voor deze nieuwe dienst.

17 december 2010

Nadat op 11 december 2010 de herstelde bij Veolia terugkeerde en vanaf 13 december weer in dienst werd gesteld, beëindigde Veolia per 17 december 2010 de huur van de 3446. Dit stel werd gelijk weer verhuurd aan Syntus, die met een materieeltekort kampt.

28 t/m 31 december 2010

Evenals de voorgaande winter, zorgde ook de winter 2010/2011 voor de nodige materieelproblemen bij NS Reizigers. Om het door defecten ontstane materieeltekort te verminderen werden zeven Buffels, te weten de 3427, 3429, 3431, 3432, 3443, 3444 en 3445 weer in dienst gesteld. Vier stellen waren nodig voor de spitsdienst tussen Leeuwarden en Wolvega. De overige drie werden toegevoegd aan de reserve voor alle door NS Reizigers ingezette Buffels. Aanvankelijk lag het ook in de bedoeling om ook de 3428 en 3433 weer in dienst te stellen en de Buffels ook weer in de stoptreinen tussen Zwolle en Groningen in te zetten. Maar omdat er in Groningen geen ruimte meer was voor het laten overstaan van DM'90, werd van deze plannen afgezien.

Op 28 december 2010 kwamen de 3444 en 3445 van Arnhem naar Zwolle voor de herindienststelling. Op 31 december 2010 werden vier stellen voor de dienst tussen Leeuwarden en Wolvega alvast overgebracht van Zwolle naar Leeuwarden.


Punten uit de geschiedenis: 2011

3 januari 2011

Per 3 januari 2011 werd de spitsdienst tussen Leeuwarden en Wolvega weer met twee setjes van twee Buffels gereden.

24 februari 2011

Nadat het door winterse perikelen defect aan de kant staande materieel van NS Reizigers grotendeels weer hersteld is, werd de inzet van Buffels in de spitstreinen tussen Leeuwarden en Wolvega op 24 februari 2011 weer beëindigd. Vanaf 25 februari werd deze dienst weer overgenomen door het ICM-materieel.

Eind maart/begin april 2011

Tussen eind maart en begin april 2011 werden de in december 2010 weer indienstgestelde Buffels 3427, 3429, 3432, 3443 en 3445 weer terzijde gesteld en in Hengelo opgesteld.

Op 30 maart 2011 kwam de 3431 als stoptrein 7974 van Enschede naar Nijverdal West tussen Hengelo en Almelo in botsing met een ree. Met bijna een half uur vertraging werd nog doorgereden naar Wierden, waarna als trein 7967 terug naar Enschede werd gereden. Daar werd de 3431 buiten dienst gesteld. Voor reiniging werd het stel de volgende dag achter een VIRM dubbeldekker overgebracht naar de werkplaats Amsterdam Zaanstraat. Na aflevering werd het stel op 6 april 2011 op de Bokkeduinen in Amersfoort gestald.

Op 1 april 2011 werd de huur van de 3430 en 3446 door Syntus en van de 3447 door Veolia beëindigd. Deze drie stellen werden in Nijmegen gestald.

16 en 17 juni 2011

Op 16 juni 2011 werden de in Nijmegen in de weg staande 3446 en 3447 overgebracht naar Zwolle, evenals de 3433 uit Arnhem. Op 17 juni 2011 werden deze stellen naar Hengelo overgebracht waar het terzijde gestelde materieel werd verzameld.

1 juli 2011

Op 1 juli 2011 maakten de 3427 + 3432 + 3433 een conditierit vanuit Hengelo naar Amersfoort en namen op de terugweg de op de Bokkeduinen gestalde 3431 mee.

2 september 2011

Op 2 september kwam de 3447 weer in dienst bij Syntus.

23 september 2011

Op 23 september maakte de 3446 weer een comeback bij Syntus.

3 oktober 2011

Op 2 oktober werd de 3435 voor de tweede keer weer aan het materieelpark van Syntus toegevoegd.

28 oktober 2011

Nadat Syntus, doordat de 32 en 34 op 20 oktober 2011 in Zutphen door een spontaan aan de rol gegane VIRM 8739 van NSR werden aangereden, met een materieeltekort kampte, werden de 3444 en 3445 per 28 oktober 2011 aan Syntus verhuurd.

4 november 2011

Omdat de onlang aan Syntus verhuurde 3444 hardnekkige defecten vertoonde, werd vanaf 4 november 2011 de 3422 tijdelijk aan het materieelpark van Syntus toegevoegd.

3 december 2011

Op 3 december kwam met hardnekkige defecten kampende 3444 alsnog bij Syntus in dienst. De tijdelijk ter vervanging gehuurde 3422 bleef bij Syntus omdat wegens de opening van het nieuwe station Westervoort meer materieel nodig was.

16 december 2011

Wegens de opening van het nieuwe station Westervoort, waarvoor Syntus meer materieel nodig had, werd vanaf 16 december 2011 de 3429 aan het materieelpark toegevoegd.


Punten uit de geschiedenis: 2012

10 januari 2012

Op 10 januari 2012 werd de terzijde staande 3432 aan het reservematerieel van NSR toegevoegd, omdat dit reservepark door de extra aan Syntus verhuurde stellen enigszins was geslonken.

30 januari 2012

Op 30 januari 2012 werd, wegens hardnekkige defecten aan de 3444, de tijdelijk aan Syntus verhuurde 3422 weer aan NSR teruggeleverd.

13 augustus 2012

Op 13 augustus 2012 werd de, in januari 2012 aan het reservematerieel toegevoegde, 3432 weer terzijde gesteld en in Hengelo gestald.

8 en 9 december 2012

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 9 december 2012 ging de exploitatie van diverse diesellijnen over van Syntus en RegioNS naar Arriva. Het inzetgebied van Syntus werd ingekrompen tot de verbindingen Almelo - Mariënberg, Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de "Grensland Express" tussen Hengelo en Bad Bentheim. Alleen voor de laatstgenoemde verbinding bleef de Buffel 3436 in dienst bij Syntus. De overige door Syntus gehuurde Buffels, de 3429, 3435, 3444 t/m 3447 en de vernummerde 50 t/m 61 werden weer ingeleverd en terzijde gesteld in Hengelo en Amersfoort.

Van de van RegioNS teruggekeerde Buffels 3401, 3402, 3404, 3412 en 3414 bleef de 3412 (na te zijn ontdaan van de RegioNS kenmerken) in dienst bij NS Reizigers en werden de overige stellen terzijde gesteld.


Punten uit de geschiedenis: 2013

9 maart 2013

Op 9 maart vond een rampenoefening plaats in de nieuwe spoortunnel door Nijverdal, waarbij de 3416 figureerde.

1 april 2013

Op 1 april werd de spoortunnel door Nijverdal geopend, waardoor de treindienst, verzorgd door Buffels, weer doorgaand tussen Zwolle en Enschede werd uitgevoerd.

25 april 2013

Omdat de sporen in Hengelo, welke werden ingenomen door de terzijde staande Buffels, aan vernieuwing toe waren, moesten de Buffels elders worden ondergebracht. Op 25 april 2013 werden de 3427, 3433 en 3443 naar Amersfoort gesleept.

6 en 8 mei 2013

Op 6 mei 2013 werden de 3401, 3447, 51 en 53 van Hengelo naar Arnhem gesleept. Op 8 mei kwamen ook de enige tijd in Deventer gestalde 3428, 3432 en 3434 aan in Arnhem. Alleen de 3431 bleef achter in Hengelo.

13 mei 2013

Op 13 mei 2013 maakten de 3445 en 3446 op eigen kracht een conditierit van Arnhem naar Amersfoort en terug.

1 juli 2013

Op 1 juli 2013 werden de 3401, 3402, 3404, 3414 en 3433 op eigen kracht overgebracht van Arnhem naar Haarlem. In Haarlem zullen twintig terzijde staande Buffels met hoge nummers, worden gereviseerd. De Buffels met lage nummrs zullen, na te zijn ontdaan van voor de te reviseren stellen benodigde onderdelen, terzijde worden gesteld. Van de op deze dag aangekomen stellen zal de 3433 de proefrevisie ondergaan.

25 juli 2013

Op 25 juli 2013 werden de 3440 en 3444 door dieselloc 203-5 van VolkerRail van Amersfoort naar Haarlem gebracht. De 3440 zal, evenals de al eerder genoemde 3433, de proefrevisie ondergaan. Op basis van de resultaten van deze twee stellen zal de revisie voor de overige te reviseren stellen worden opgesteld. Uiteindelijk zullen de terzijde staande 3427 t/m 3435, 3437 t/m 3440 en 3443 t/m 3449, alsmede de nog in dienst zijde 3424 en 3426 worden gereviseerd. Bij elke aflevering van een gereviseerd stel werd een niet te reviseren stel buiten dienst gesteld, waardoor het aantal voor de dienst beschikbare stellen gedurende de revisie gelijk bleef, en gestald te Amersfoort.

27 augustus 2013

Op 27 autustus 2013 kwamen de 3428 en 3445 op eigen kracht van Arnhem naar Haarlem, om als eerste na de proefrevisie van de 3433 en 3440 de revisie te ondergaan.

6, 17 en 23 september 2013

De eerste twee gereviseerde Buffels 3433 en 3440 werden op 6 september 2013 van Haarlem naar Hengelo gesleept om aldaar in het gespecialiseerde Technisch Centrum verder behandeld te worden en een motorrevisie te ondergaan. Op 17 en 23 september keerden de stellen op eigen kracht terug naar Haarlem.

9, 14 en 18 oktober 2013

Op 9 oktober kwam het eerste gereviseerde stel 3433 in dienst, nadat het de dag ervoor van Haarlem naar Hengelo werd overgebracht. Op 14 oktober volgde de 3440 als tweede stel, en op 18 oktober werd de 3445 als eerste van na de de twee protorevisies gereviseerde stellen in dienst gesteld.

7 december 2013

Op 7 december 2013 kwam er na drie jaar een eind aan de "Grensland Express" tussen Hengelo en Bad Bentheim. Deze dienst werd door Syntus geëxploiteerd met die hiervoor aangepaste Buffel 3436. Na de laatste ritten op 7 december 2013 werd het stel door Syntus ingeleverd, waarna het terzijde werd gesteld.


Punten uit de geschiedenis: 2014

3 februari 2014

Nadat eind januari werd besloten de na het beëndigen van de "Grensland Express" terzijde gestelde 3436 toch op te knappen en weer in dienst te stellen ter vervanging van de niet te reviseren 3424, werd dit stel op 3 februari 2014 na een motorrevisie in het Technisch Centrum te Hengelo in dienst gesteld door NS Reizigers.

5 februari 2014

Op 5 februari werd de 3434 als laatste gereviseerde Buffel in dienst gesteld. Hierna bestond het rijvaardige park uit de gereviseerde 3426 t/m 3440 en 3443 t/m 3449 en de niet gereviserde 3403, 3410 en 3424 welke na het verlopen van de onderhoudstermijn terzijde zullen worden gesteld.

18 en 24 februari 2014

Op 18 februari werden de terzijde gestelde en in Amersfoort gestalde 3401, 3402, 3414 en 3418 door VolkerRail naar Nijmegen gebracht waar inmiddels ruimte was ontstaan om terzijde gesteld materieel te stallen. Op 24 februari volgden de 3404, 3406, 3419 en 3421.

17 maart 2014

Op 17 maart werden de 3448 en 3449 voorzien van teksten voor de inzet tussen Zwolle en Kampen, ter vervanging van de eerder voor deze dienst aangepaste 3403 en 3410, welke op respectievelijk 28 maart en 25 februari terzijde werden gesteld.

16 mei 2014

Op 16 mei werd de 3424 als laatste niet gereviseerde Buffel terzijde gesteld en in Arnhem gestald.

14 september 2014

Op 14 september werd de, na de botsing op de 20 maart 2003 resterende Bk 3405 in Amersfoort in twee stukken geknipt en per dieplader naar de sloper HKS in de Amsterdamse Westhaven overgebracht.

25 en 26 oktober 2014

Op 25 oktober kwam de 3438 als trein 7922 tussen Raalte en Nijverdal in botsing met een aantal koeien, waarna het treinverkeer tot het eind van de middag gestremd was. De 3438 werd naar Hengelo gebracht om vervolgens op 26 oktober naar Amsterdam Zaanstraat te gaan om te worden gereinigd.

1 november 2014

Na te zijn gereinigd werd de 3438 overgebracht naar Haarlem, waar het stel op 1 november werd binnengenomen voor herstel van schade aan de ABk.

13 november 2014

Om de gladheid van de sporen door bladaanslag in de herfst te bestreiden werd de 3424 omgebouwd om deze bladaanslag met laserapparatuur te lijf te gaan. Op 13 november 2014 maakte de 3424 een proefrit van Zutphen naar Utrecht. Vervolgens vonden proefnemingen tussen Zutphen en Dieren plaats. Uiterlijk was het stel te herkennen aan enkele door roosters vervangen ramen en nieuwe opschriften en logo's van participanten als ProRail, TU Delft en Strukton.


Punten uit de geschiedenis: 2015

9 april 2015

Op 9 april werden in twee transporten zes Buffels overgebracht van Amersfoort naar Amsterdam, waar de stellen op het terrein van Amsterdam Container Terminals in de Houtrakpolder werden geplaatst. Als eerste bracht dieselloc 203-1 van VolkerRail de 3407, 3415 en 3425 over, gevolgd door de 3416, 3417 en 3422.

Juli 2015

De nog op de verbindingen Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen werden vanaf juli voorzien van de opschriften "in opdracht Provincie Overijssel" Hierbij zijn de 3448 en 3449 ontdaan van de opschriften voor de exclusieve inzet tussen Zwolle en Kampen.

2 november 2015

Op 2 november werd de 3410 van Hengelo overgebracht naar Arnhem Berg voor instructiedoeleinden aldaar.

28 en 29 december 2015

Op 28 december is op Arnhem Berg een draaistel gewisseld van de 3410. Op 29 december werd het stel door dieselloc 203-2 van VolkerRail overgebracht naar Amersfoort, waar het stel na de jaarwisseling op 4 januari 2016 bij de overige daar terzijde staande Buffels werd geplaatst.


Punten uit de geschiedenis: 2017

6 maart 2017

Op 6 maart werd de 3403 overgebracht van Hengelo naar Zwolle om daar, na gedeeltelijk van interieur te zijn ontdaan, dienst te gaan doen als testtrein voor nieuwe schoonmaaktechnieken.

1 mei 2017

Op 1 mei werd de 3403 in Zwolle gepresenteerd als testtrein voor nieuwe schoonmaaktechnieken, waarbij schoonmaakbedrijven nieuwe methoden om het interieur te reinigen en te onderhouden kunnen uitproberen.

4 juni t/m 27 augustus 2017

Tussen 4 juni en 27 augustus werd de treindienst tussen Zwolle en Kampen gestaakt om het spoor te vernieuwen en te elektrificeren voor de per 10 december ingaande exploitatie met elektrisch materieel door Keolis. Tevens werd in deze periode een nieuw station Zwolle Stadshagen gebouwd. Na voltooiing van deze werkzaamheden bleef NS Reizigers tot het einde van de dienstregeling de dienst tussen Zwollen en Kampen met Buffels uitvoeren.

Begin juli 2017

Begin juli werden de op de Dijksgracht terzijde staande 3420 en 3423 naar de Zaanstraat, waarna ze na een week samen met de sprinter 2940 werden versleept naar de Houtrakpolder in Amsterdam.

15 juli 2017

Op 15 juli werden de Buffels 3442, 3450 en 3451 overgebracht van Amersfoort naar Nijmegen, omdat de ruimte in Amersfoort nodig werd voor de instroom van nieuwe sprinters SNG van NS Reizigers.

31 augustus 2017

Op 31 augustus werden de 3411, 3413, 3441, 3452 en 3453 van Amersfoort overgebracht naar Nijmegen.

4 september 2017

Op 4 september werde de 3420 en 3423 vanuit de Amsterdamse Houtrakpolder overgebracht naar Nijmegen.

14 oktober 2017

Op 14 oktober 2017 organiseerde de NVBS een afscheidsexcursie van DM'90, waarbij met de 3427 en 3446 van Zwolle via Meppel en Zuidbroek naar Veendam, vanwaar over de STAR-lijn werd doorgereden naar Stadkanaal en Musselkanaal. Onderweg waren fotostops te Bareveld, Stadskanaal, Nieuw Buinen en Musselkanaal. Via Veendam, Groningen en Meppel werd terug gereden naar Zwolle.

Een uitgebreid verslag van de NVBS excursie op 14 oktober is te lezen in Op de Rails 2017-12.

9 en 10 december 2017

Op 9 december werden de Buffels voor het laatst ingezet door NS Reizigers tussen Zwolle en Kampen, tussen Zwolle en Enschede, en op deze dag ook tussen Zwolle en Groningen. De 3432 verzorgde de dienst tussen Zwolle en Kampen, waarbij het stel van in het vuil geschreven tekst "Buffel Bedankt" was voorzien. De 3439 en 3449 verzorgden een van de sprinterdiensten tussen Zwolle en Groningen, welke aan het eind van de dag nog werden uitgewisseld met de 3426 en 3447. Naast de volgens de dienstregeling rijdende treinen reed een extra trein voor genodigden. Gekoppeld aan de reguliere sprinter 7984 met de 3444 en 3437 reed 3430 mee van Enschede naar Zwolle. Na het bijwonen van een bijeenkomst in een hotel in Zwolle werd met de 3430 voor deze genodigden een extra slag naar Kampen gemaakt en vervolgens werd naar Enschede gereden. De 3432 sloot de laatste inzet af met aankomst om 1.27 uur uit Kampen; de 3430 kwam met de genodigden om 2.04 uur aan in Enschede.

Buffel Bedankt!

Het in Zwolle uitlopende materieel werd in de nacht van 9 op 10 december overgebracht naar Amersfoort en vervolgens door naar Nijmegen, waar het merendeel van de Buffels werden verzameld. De in Enschede uitlopende stellen volgden op 10 december. De stellen die deze zaterdag geen dienst deden werden samen met de in Hengelo staande stellen op 9 december naar Nijmegen overgebracht.

De voor het Spoorwegmuseum gereserveerd 3426 maakte op 10 december op eigen kracht een rit van Zwolle via Winterswijk (vanwege werkzaamheden bij Brummen) naar Blerick om aldaar in een loods te worden gestald.
Van de Buffels zijn 48 stellen verkocht aan de Roemeense vervoerder Ferrotrans, te weten het volledige materieelpark met uitzondering van de reeds gesloopte 3405, de voor schoonmaaktesten en proefnemingen omgebouwde en deels geplukte 3403, 3409 en 3424 en de voor het Spoorwegmuseum gereserveerde 3426. Het lag in de bedoeling om in begin 2018 twee stellen naar de werkplaats van Electroputere VFLI in Pașcani om te worden aangepast voor de inzet in Roemenië, waarbij als eerste een proefbedrijf tussen București en Iași is voorzien.


Punten uit de geschiedenis: 2018

10 maart 2018

Op 10 maart 2018 werd de voor het Spoorwegmuseum bestemde 3426 achter Koploper 4084 van Blerick overgebracht naar Hengelo om te worden hersteld van een decect.

8 april 2018

Op 8 april 2018 zou de 3426 worden overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Echter omdat de herstelwerkzaamheden in Hengelo nog niet voltooid waren, kon dit niet door gaan en werd de overdracht voorlopig uitgesteld.

12 juni 2018

Op 12 juni 2018 keerde de in Hengelo van een defect herstelde 3428 terug naar Blerick.

22, 23, 24 juni 2018

Op 22 juni reed de 3426 van Blerick naar Utrecht om op 23 juni een rit voor de Vrienden van het Spoorwegmuseum te maken van Utrecht Maliebaan via Leiden naar Beverwijk en terug. Op 24 juni 2018 keerde de 3426 weer terug naar Blerick.

29 augustus 2018

Op 29 augustus 2018 reed de 3426 wederom van Blerick naar Utrecht Maliebaan, waar het stel formeel werd overgedragen aan het Spoorwegmuseum en in de materieelexpositie werd opgenomen.

10 november 2018

Na een verblijf van ruim twee maanden in het Spoorwegmuseum keerde de 3426 op 10 november 2018 weer terug naar Blerick, waarbij onderweg in Eindhoven de periodieke ATB-controlemeting werd uitgevoerd.


Punten uit de geschiedenis: 2019

Begin 2019

Begin 2019 werd duidelijk dat de verkoop van 48 Buffels aan het Roemeense bedrijf Ferotrans mogelijk niet door zou gaan. De vervoerder was kort na de aanschaf van de Buffels de vervoerslicentie in Roemeni&eum; kwijtgeraakt en maakte sindsdien weinig haast met het transport van de aangekochte Buffels.

12 augustus 2019

Op 12 augustus werd dan toch een poging ondernomen om de eerste zes Buffels voor het Roemeense Ferotrans vanuit Nijmegen naar Emmerich over te brengen. Echter door problemen met het luchtdicht krijgen van het remsysteem na jaren stilstand en een afgekeurde sleepkoppeling maakten dat deze poging voortijdig werd gestaakt.


Heden is hier niet meer informatie beschikbaar....


Deze bladzijde is het laatst gewijzigd op 15 februari 2020