Inhoud: |
De Buffels hebben bij de NS een afwijkende kleurstelling gekregen. Het geel is wat
donkerder dan het bij de NS gebruikelijke geel. De blauwe reclame banden en eerste
klas stippellijnen zijn komen te vervallen. De deuren en de NS logo's zijn donkerblauw.
Nadat de oude dieseltreinstellen 180 en 186 voor de expoitatie
van Oostnet Rail tussen Almelo en Mariënberg in de DM'90-gele kleur werden
geschilderd met het weglaten val alle NS-kenmerken, kan de huisstijl van de Buffels wel
aan Oostnet Rail worden toegeschreven.
Voor de dienst op Zwolle - Kampen, in opdracht van de provincie Overijssel, zijn twee Buffels 3403 en 3410 vanaf eind november/begin december 2006
voorzien van logo's van de provincie Overijssel en de verbinding Zwolle - Kampen in het wit op de gele zijwanden.
In maart 2014 werden deze twee stellen vervangen door de 3448 en 3449 welke werden voorzien van de verbinding Zwolle - Kampen in het blauw op de gele zijwanden.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Zo zou een buffel er in de oude huisstijlkleuren van NS uit kunnen hebben zien.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Voor de revisie van de Sprinters heeft NS een impressie voor een nieuwe kleurstelling gemaakt.
Op basis van deze impressie heb ik de nieuwe kleurstelling ook op een Buffel toegepast.
Inmiddels zijn de Sprinters bij de revisie in de nieuwe kleurstelling gespoten.
Ook de nieuw geleverde Sprinter Light Train hebben deze kleurstelling gekregen.
Syntus heeft aangegeven het materieel in een eigen herkenbare huisstijl te brengen.
Hier vallen dus ook de Buffels onder. De zijwanden kregen grote witte vlakken met daarin het logo van Syntus.
Het witte vlak wordt aan één zijde geflankeerd door een gebogen blauwe balk met stip erboven.
Bij de Buffels zijn de witte vlakken op beide bakken voorzien van de blauwe balk met stip.
De tijdelijke Buffels werden enkel voorzien van Syntus-logo's ter vervanging van de NS-logo's.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Ondanks dat NoordNed zich een nieuwe huisstijl met hoofdzakelijk groen heeft aangemeten, en
de Wadloper 3222
in het groen heeft bestickerd, is er geen van de Buffels 3446 - 3449 vergroend. Wel
prijkt op de voorkant van de dienstregeling van NoordNed een groene Buffel, maar dit
betreft een fotomanipulatie.
Net als bij de overige zijn de NS-logo's verwijderd
en vervangen door NoordNed-logo's.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Per 11 december 2005 werden de trein- en busdiensten van NoordNed overgenomen door Arriva.
Arriva was toen al volledig eigenaar van NoordNed. In een prijsvraag voor namen voor de nieuw
bestelde -treinstellen prijkt de afbeelding van een Buffel
in de buskleuren van Arriva. Echter geen der Buffels is in deze kleurstelling gestoken.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Impressie afbeeldingen van het nieuw bestelde -materieel tonen
het nieuwe materieel in een nieuwe kleurstelling met paarsrood en creme met witte deuren.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Het eerste -treinstel voor Arriva bleek echter rood en wit met
rode deuren te zijn.
Zo lang de vier Buffels bij Arriva hebben gereden waren deze voorzien van NoordNed logo's.
Inmiddels zijn de Buffels weer terug bij NSR en zijn de NoordNed logo's weer vervangen door NSR logo's.
Per 10 december 2006 werd de treindienst op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond overgenomen door Veolia.
Aanvankelijk wilde Veolia, totdat het nieuw bestelde materieel
geleverd was, tijdelijk Buffels huren. Maar omdat voor het nog jonge Buffel materieel een huurperiode van
minstens 10 jaar gold, zag Veolia daar toch vanaf en huurde Veolia .
Wegens toenemende aantallen reizigers zag Veolia zich genoodzaakt om eind 2008 extra materieel in te zetten. Omdat de
inmiddels buiten dienst waren gesteld, lukte het Veolia om voor
een korte tijd twee Buffels te huren. Op 14 november 2008 zijn twee Buffels toegevoegd aan het materieelpark van
Veolia. Deze zijn, net als de destijds,
eenvoudig voorzien van Veolia logo's over de NS logo's.
(Dit is een fictieve kleurstelling!)
Gezien de korte duur zal er geen Buffel in de volledige huisstijl van Veolia worden beplakt.
Per 12 december 2004 werd de treindienst tussen Zutphen en Apeldoorn door NS Reizigers onder de naam RegioNS uitgevoerd.
Een drietal Buffels werd voor deze dienst aangewezen. Naast stickers met de tekst "REGIONS ZUTPHEN-APELDOORN V.V. REGIONS"
op de koppen en over de koersdisplays bleef de huisstijl van NS Reizigers gehandhaafd. Nadat per 13 december 2009 het materieel
werd uitgewisseld met andere stellen werd de gelegenheid aangegegrepen om, in navolging van de twee voor Zwolle - Kampen
aangepaste stellen, ook de nieuwe stellen voor Zutphen - Apeldoorn te voorzien van een aangepast uiterlijk.
De Buffels zijn voorzien van logo's van de provincie Gelderland en de verbinding Zutphen - Apeldoorn in het blauw op de gele
zijwanden.
Per 12 december 2010 startten Syntus en Bentheimer Eisenbahn een gezamenlijke internationale treindienst tussen Hengelo en
Bad Bentheim onder de naam "Grensland Express". De door Syntus van NS Reizigers gehuurde Buffel 3436 werd
hiervoor in de huisstijl van de Grensland Express bestickerd met lichte afbeeldingen van reizigers.
De 32 door Stowarzyszenie Kolejowych Przewozó Lokalnych (SKPL) in Polen overgenomen Buffels zullen in de rood/geel/zwarte kleurstelling van deze maatschappij worden gebracht.
Als eerste werd de in SD85-001 vernummerde 3429 in de nieuwe rode kleurstelling met gele deuren, een zwarte band rond de ramen en witte opschriften gebracht.
Verder kregen de draaistellen een lichtgrijze kleur.